BUĎ NORMÁLNÍ! - BUĎ ELEKTRO!

13.11.2020

ELEKTRO KOLA -  FENOMÉN DOBY.

                  Kdo dnes nemá elektrokolo, jako by ani nebyl. Z kol na elektrický pohon se stal fenomén. Pořizují si ho starší i mladší, lidé ve městech i v menších obcích. Zájmu o tento druh dopravy navíc nahrála i současná pandemie koronaviru.

                  Ostatně zájem o elektrokola se zvyšuje rok od roku. Podle centra dopravního výzkumu se v roce 2016 prodalo 18 tisíc elektrokol, v roce 2017 již 30 000, v  roce 2018 55 tisíc a loni dokonce 78 tisíc. Každé čtvrté prodané jízdní kolo bylo eletrické.

                  Čechům cena nevadí, zajímavý je tento dopravní prostředek rovněž pro mladé. Podle některých prodejců je zajimavé také to, že se Češi nespokojí s průměrem a klidně investují do dražších kol, chtějí kvalitní zboží, užívat si s ním a neřešit problémy. Lidé si nejčastěji kupují kola přes e-shopy jako je ten náš.


Jak vybrat elektrokolo?

   Specializované obchody a eshopy jsou dnes plné elektrokol různých barev, typů a velikostí. Jak ale vybrat to správné, které by přesně vyhovovalo účelu, k němuž ho chci využívat? Přinášíme vám základní rady pro správný výběr.

   Při výběru je kličových několik faktorů : kdo na něm bude jezdit, jak daleko, v jakém terénu a kolik chce do něj investovat peněz. Na tyto otázky byste měli znát odpovědi již před koupí.

PRO KOHO JE?

  Pokud kupujete elektrokolo pro sebe, určitě víte, jaký druh požadujete. Když  je to ale dárek pro někoho z rodiny a má to být třeba překvapení, musíte znát jeho výšku a nároky na dojezd i terén, kde se bude nejvíce pohybovat.

STŘEDOVÝ NEBO ZADNÍ?

  Nejběžnějšími motory v e-kolech jsou středové a zadní. Středové motory se dávají spíše do sportovních e-kol (horská, krosová, trekingová). Jsou citlivější, mají tichý a plynulý projev a uvítají je cyklisté, kteří nechtějí být vyřazen z role aktivního jezdce.

  U e-kol se středovými motory je také snadnější sundání předního či zadního kola. Zadní nábojové motory se dávají především do městských elektrokol , kde se člověk chce pohodlně vozit bez velké námahy. Není nutné tolik šlapat, stačí párkrát protočit nohama. Když jedete bez asistence, motor disponuje volnoběžkou a neklade skoro žádný odpor.

  A jaké jsou druhy bicyklů s elektrickým pohonem?

HORSKÁ ELEKTROKOLA

  Pro všechny kteří se pohybují hlavně v terénu a vyrážejí i do těžších kopců. Užijete je ale stejně dobře na cyklostezkách a nemusíte se bát ani na silnici, kde díky dobré přilnavostni plášťů sedí. Horská e-kola jsou spíše pro hodně aktivní jezdce, kteří si asistencí motoru pomáhají, ale hodně spolěhají na sílu svých nohou. Najdete nad nich kvalitní odpružené vidlice , hydraulické kotoučové brzdy a další důležité komponenty pro pohyb v terénu. Do horksých elektrokol se převážně instalují středové motory, ale i vyjímečně najdete modely s motory zadními.

KROSOVÁ ELEKTROKOLA

  I ta jsou primárně určena pro aktivnější typy jezdců. Využujete je v lehším terénu i na silnici. Jsou vhodná na cyklostezky i zpevněné cesty. Můžete na ně připevnit nosič i blatníky. Díky užším plášťům je jejich využití rozmanité. A stejně jako u horského si můžete vybrat jestli chcete elektromotor středový nebo zadní.

TREKINGOVÁ ELEKTROKOLA

  Pro milovníky pohodových výletů, zejména po cyklostezkách a zpevněných cestách. Nejsou vhodná do těžkého terénu. Mají plnou výbavu pro rekreační ježdění: blatníky, světla,nosič. Rámy jsou navrhovány tak, aby byla jízda co nejpohodlnější.

MĚSTSKÁ ELEKTROKOLA

  Jedná se o pohodlná elektrokola se širokými sedly, která jsou vhodná zejména pro seniory. Spolehlivě na nich dojede na nákup nebo na kratší pohodový výlet, při nemž se nijak nenadře. Nejlépe se kolo cítí na asfaltových  cestách ve městech a vesnicích. Díky absenci horní rámové trubky je na ně snažší nástup, takže jsou vhodná i pro jedince menšího vzrůstu. Ženy na něm mohou pohodlně jezdit např. i v sukni. Do těchto elektrokol se montují především zadní nábojové motory.

SKLÁDACÍ ELEKTROKOLA

  Klasické skládačky už mají své pevné místo i mezi e-biky. Jedná se o e-kola, která se vejdou všude: prokličkují městským provozem, hodí se na cesty do škol, práce, na nákup, ale třeba i na kratší výlety. Využívat je mohou všechny generace, je na ně snadný nástup. Tyto elektrokola jsou velmi oblíbená i mezi milovníky karavanů, jelikož jsou velmi skladná. Rozložení a zpětné složení je velmi snadné a zvládnete ho za pár vteřin.

Jak vybrat správnou baterii

  Kapitolou samou pro sebe jsou baterie, které jsou spolu s motory nejdůležitější částí elektrokola.Baterie jsou u současných elektrokol nejčastěji umístěny v rámu , u většiny městských elektrokol je najdete na nosiči a třeba u skládaček za sedlovou trubkou.

  Elektrokolo je v podstatě klasické kolo, jen vám s jeho pohonem pomáhá elektromotor a baterie. Současný standart baterie se pohybuje mezi 500 až 600 Wh. Tato kapacita sice zvyšuje komfort i dojezd,ale vetšinou jen těm, kteří jezdí ve více rovinatém terénu a nepoužívají po většinu času nejvyšší stupeň asistence. I zde ale platí, že je většinou potřeba sledovat stav baterie, případně korigovat sílu přípomoci, abychom dorazli do cíle a nemuseli došlapat "za své".

  Jakou kapacitu má tedy ideálně baterie mít, abyste nemuseli napřiklad v občerstvění prosit o zásuvku? Dlouhodobými zkušenostmi bylo prokázáno, že pro jezdce o hmotnosti 80 až 100 kg, který bude chtít absolvovat výlet 70 až 90 km i v těžkém terénu a nešetřit na asistenci, by cestu měla bezstarostně zvládnout baterie s kapacitou 20Ah. Nejsilnější integrivané baterie na českém trhu mají kapacitu 24,5 Ah, což na jedno nabití představuje dojezd až 210 km.

  Nejběžnějšími nabíječkami na našem trhu jsou nabíječky, které nabíjí proudem 2A nebo 4A, K některým ekektrokolům lze zakoupit i rychlonabíječka 6A.

  Jak vidíte, výběr baterie a nabíječky je při koupi e-kola důležitou věcí a  rozhodně ho nepodceňujte.

U nás již brzy zakoupíte elektrokola všech druhů včetně náhradních dílů a komponentů.